sobota 8. augusta 2015

Adaptácia

Názov: Adaptácia

Autor: Miroslava Varáčková

Vydavateľstvo: Slovart

Rok vydania: 2015

Počet strán: 263

Dystopická verzia budúcnosti v najnovšom románe Miroslavy Varáčkovej Adaptácia, má až odstrašujúco blízko k realite, ktorá nám môže zaklopať na dvere už zajtra.

Zoya mala všetko: domov, rodinu, kamarátov. A potom ľudstvo zdecimovali epidémie a vojny. Teraz nemá nikoho: ani rodinu, ani kamarátov, ani priateľa. Prišla aj o domov. No prispôsobila sa. Vpred ju poháňa len mapa a nádej, že ju dovedie do posledného útočiska na Zemi.
Ľudia skúšaní vojnou i chorobami sa tiež adaptovali na nový svet – bojujú o každú minútu života. A osamelé dievča putujúce neznámou krajinou predstavuje priľahkú korisť. Keď Zoyi pomôže neznámy Simon, poruší tým krehkú rovnováhu povojnového spoločenstva, za čo musí zaplatiť životom. A tak sa Zoya, Simon a jeho malá sestra vydávajú naprieč zdevastovanou krajinou s nádejou, že ich mapa po jej mŕtvom priateľovi naozaj dovedie pred brány mesta, kde ešte vládne ľudskosť. Teda, mala by...(ZDROJ)





Celkové hodnotenie:

Adaptácia je kniha, ktorej meno sa prednedávnom skoro všade skloňovalo. Predsa len, slovenská dystopia nie je práve najpopulárnejší žáner, resp. sa jej veľa našich autorov nevenuje. Aj mňa uchvátila obálka a neskôr aj anotácia, preto som bola veľmi rada, keď som sa vďaka kamarátke( vďaka , Leni :)) ku knihe dostala aj ja :)

Obálka je skvelá! Doslova  do písmena vás na príbeh navnadí a je celkom prešpekulovaná, takže si na svoje prídu aj detailisti ;)

Autorkin štýl: Doposiaľ som nemala tú česť stretnúť sa so žiadnou autorkinou knihou, preto som nevedela , čo mám čakať. Ako som sa však začítala, spozorovala som, že autorka kladie veľký dôraz na jednoduché vety, ktoré príbeh posúvajú dopredu a nútia vás čítať ďalej. Zaoberá sa najmä citmi hlavnej postavy a opis hraje až vedľajšiu rolu. Dialógy oplývajú iróniou, ktorá nimi doslova až prekypuje a núti vás sústrediť sa opäť skôr na pocity hlavných postáv ako na prostredie, v ktorom sa príbeh odohráva. Slovník je veľmi jednoduchý, žiadne nové termíny nečakajte.

Zoya je mladé dievča, ktoré si žilo veľmi spokojným životom. Mala rodinu, kamarátov, priateľa...až do doby, kedy sa svet nadobro zmenil. Prišli epidémie, vojny a hrôzostrašný počet ľudí nadobro zmizol zo zemského povrchu. Tí, čo zostali sa snažili prežiť ako len vedeli a zvyčajne nebrali na ostatných veľký ohľad. Obchody boli vyrabované, na ulici ste sa museli skrývať, aby ste sa vôbec dožili rána. V takomto svete Zoya žila. O všetkých blízkych už prišla a rozhodla sa podniknúť nebezpečnú cestu na miesto, o ktorom sa dopočula od svojho frajera. Nakreslil jej aj mapu, ktorú vedela rozlúštiť len ona a strážila si ju ako oko v hlave, pretože to pre ňu predstavovalo jedinú záchranu.
Raz však naďabila na chalana, ktorý jej skrížil plány. Spolu s jeho rodinou strávi v ich úkryte jeden večer a noc a po dlhej dobe cíti, že si konečne vydýchla. Už jej chýbal ľudský kontakt, aj keď sa k nej ten chalan nespráva práve milo, skôr podozrievavo, aj keď ju do ich príbytku dostal tak, že ju zachránil pred naničhodníkmi, ktorí jej ukradli vak. Týmto činom si však podpísal svoj rozsudok smrti a vie, že za tu bude musieť zaplatiť.
Či chce alebo nie, musí sa vybrať na cestu spolu so Zoyou a veriť tak neznámej babe, ktorá sa ženie na miesto, o ktorom jej rozprával jej mŕtvy frajer.


Dokážu títo ľudia prekonať vlastnú podozrievavosť voči tomu druhému a dostať sa do mesta, v ktorom by mohli nájsť nový život?


Môj názor?
Ako som už spomínala na začiatku, na Adaptáciu som sa veľmi tešila. Už dlhšiu dobu som žiadnu dystópiu nečítala a potrebovala som určitý oddych od leta plného klasiky, preto som po nej s miernym nadšením siahla ;)

Od začiatku som mala taký divný pocit, že si musím dať pozor na to, aby som sa nenechala odradiť negatívnymi recenziami ale ani príliš zaslepiť tými pozitívnymi, preto som ju od začiatku brala s veľkým nadhľadom. Prvý aký-taký názor som si vytvorila asi až na strane 60 a bol asi taký, že som bola dosť zmätená. Vhupla som do sveta, ktorý bol pre mňa nový, no informácie , ktoré by mi pomohli si ho predstaviť som dostávala veľmi pomaly a pre mňa ich tam bolo dosť málo. Taktiež som hneď spozorovala, že sa autorka zamerala hlavne na myšlienky hlavnej postavy.
Dialógy medzi hlavnými protagonistami boli spočiatku nabité iróniou a podozreniami. Boli to cudzí ľudia, takže mi tieto ich diskusie spočiatku nevadili, no bolo ich čoraz viac a niektoré by som asi vynechala.

Čo sa nedá príbehu odoprieť je fakt, že sa číta strašne rýchlo. Autorka využíva jednoduché vety, ktoré mám veľmi rada, a preto sa kniha dá prečítať aj za jeden deň, ak si na ňu nájdete čas.

Prvá časť, teda ich cesta do vysneného mesta sa mi čítala v pohode, ale nemohla som si pomôcť, pretože som pociťovala absenciu nejakých väčších dystopických prvkov. Bolo tam veľa myšlienok a pocitov, no málo opisu, a tým pádom som si tento svet nevedela až tak dobre predstaviť, čo ma veľmi mrzí, lebo sa z neho dalo vyťažiť , podľa môjho názoru, veľa. Myšlienky a pocity mám rada, len pri týchto som si nikdy nebola istá, lebo hlavná hrdinka často menila názory a to ma celkom dosť miatlo.

Tá druhá časť, v ktorej sa mal konať ešte väčší opis sa zas a znova zameriaval na pocity a už som začala tušiť, že toto bude skôr knižka pre baby, ako nejaká dystopia, čo ma, priznám sa, celkom dosť sklamalo.
K hlavnej hrdinke som si nevytvorila doslova žiadny vzťah. Niekedy som ju dokonale chápala a niekdy ma svojimi činmi úplne vyviedla z rovnováhy, takže som bola ako na húsenkovej dráhe.Simon sa mi však celkom pozdával, pretože milujem súrodenecké vzťahy, hlavne tie medzi bratom a sestrou :)) Bol starostlivý a pre rodinu by spravil aj nemožné, kvôli čomu si ma získal ;)

Na konci som nadobudla dojem, že sa schyľuje k nejakej parádnej akcii, ktorá by ma veľmi potešila, no mýlila som sa. Akciu som aj dostala, ale opäť to bolo také nemastné-neslané, akoby som sa len skĺzla po povrchu, no nedostala sa do vnútra. Opäť sme sa skôr zameriavali na vzťahy, ktoré mám naozaj v knihách veľmi rada, ale , neviem prečo, v tomto prípade ich bolo na mňa akosi veľa a niekedy som im nevedela úplne uveriť.
Čo ma dostalo asi najviac, POZOR SPOILER: absolútne som nepochopila Zoyine správanie vo chvíli, keď na jednej strane autorka napísala, že ešte nie je pripravená na sex so Simonom a doslova asi na druhej či tretej strane už bola opretá o stenu! Ako... keby ste ma videli ako som krútila hlavou, asi by ste sa zasmiali, ale toto som naozaj nepochopila!

Koniec vyzeral naozaj sľubne, no ja by som si predstavovala presne taký, aký som nedostala. Už to k nemu smerovalo, no autorka sa rozhodla staviť na istotu, čo neberiem ako veľké mínus, len mne osobne by lepšie sadla tá moja verzia konca ;)

Celkovo som bola z príbehu dosť zmätená a dosť dlhú chvíľu mi trvalo, kým som bola schopná napísať  nejakú recenziu. Očakávania sa mi nevyplatili, lebo som dostala skôr príbeh žánru young adult. Boli tam pekné miesta, ktoré sa mi páčili, no aj také, ktoré by som vynechala. Iskrenie medzi hlavnými postavami ma viac- menej bavilo, i keď niekedy mi prišlo ako niečo navyše. Nevravím, že kniha bola nejako zle napísaná, ako young adultka bola fajn a myslím, že to potvrdia aj veľké pozitívne ohlasy, ktoré kniha nepochybne má ;) Ak však hľadáte nejaký prešpekulovaný dystopický príbeh, asi by som vám knihu neodporučila ;)


"Nerada to priznávam, hanbím sa za to sama pred sebou, viním sa, ako keby som zrádzala všetko, čo som s Noemom prežila, no ten chalan, ktorý so mnou prehodí sotva pár viet a ktorého azda najviac na svete baví ponižovať ma, narušil moju horko-ťažko nadobudnutú vnútornú rovnováhu. Je ako ticho pred búrkou, ktoré rozrušuje už len tým, že je." (str.67)



Zdroj obrázkov:http://www.martinus.sk/data/tovar/_l/194/l194889.jpg
                     https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgr5scGfq4ipEE7ldMGER2U9WdxiycldOGXVSbDmUgGK9WN1CXyGoVuICsVncFSA-ShlCj6fZ2cIm-0_TfnWGYcw5TWtFI_I-C6HoOuPNvfZ-TSx0tWUmzW_LP3jJZ7y5XHvMf_Q0HYRzk/s1600/adapt%C3%A1cia.jpg
                     https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgqUfaVpcJJw4TVcMUB_nF2UtHOUg5nFvXSVm-9Fq-YiiBzNhvkC_XB5TGQsgHjIA2z8TLzFuIcD27LT9UkEL0j8gt6Ljx6bce-uvV-xOPYz9KBvrdvpZTFd_AH6dX1MQArHv6H1Hegkks/s1600/large+(79).jpg
                     http://best-sci-fi-books.com/wp-content/uploads/2014/09/dystopian.jpg

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára