nedeľa 28. februára 2016

Brooklyn

Názov: Brooklyn

Autor: Colm Tóibín

Vydavateľstvo: slovart

Rok vydania: 2013

Počet strán: 270

Eilis Laceyová vyrastala v malom írskom mestečku, v ťažkých rokoch po druhej svetovej vojne. Keď jej otec Flood z farnosti v Brooklyne ponúkne možnosť odísť do Spojených štátov, Eilis sa rozhodne vycestovať, a tak sa stane jednou z mnohých írskych emigrantov v USA. V Brooklyne si dokončí účtovnícku kvalifikáciu, nájde si prácu v obchodnom dome Bartocci´s, a keď to Eilis najmenej čaká, aj lásku.
Nové "americké" Írsko je však iné ako to pravé doma, medziľudským vzťahom chýba niečo osobné, prirodzené a nezištné. Zemepisná vzdialenosť, čo delí Eilis od jej najbližších v rodnej zemi, je neporovnateľne menšia než úmyselne zatajené rodinné tajomstvá.
Postava Eilis Laceyovej je jedna z nezabudnuteľných literárnych hrdiniek súčasnej írskej tvorby a Colm Tóibín dôkladný, trpezlivý rybár, čo vyťahuje na hladinu hlboko ponorené, starostlivo ukryté city.(ZDROJ)



Brooklyn som objavila vďaka traileru , ktorý som mala možnosť vidieť v kine. Zaujal ma, pretože vyzeral ako ten starší typ ešte z obdobia vojny a migrácie, tak som si povedala, že si ho v budúcnosti pozriem. Osud mi však do cesty najskôr privial knihu, tak som sa najprv pustila od nej.

Obálka: je veľmi jednoduchá, no tá zelená krásne vystihuje Írsko, preto sa mi veľmi páči :)

Autorov štýl: je príjemný. Využíva dlhé súvetia, no vďaka skvostnému prekladu, sa vám príbeh bude čítať neskutočne ľahko a rýchlo. Opisy sa striedajú s dialógmi, aj keď nad nimi v malej miere dominujú. Máme možnosť spoznať aj správanie vedľajších postáv, aj keď len z pozorovania tej hlavnej. Autor kládol veľký dôraz na opis prostredia , či už to bolo Írsko alebo samotný Brooklyn, čo bol dobrý ťah na to, aby sa čitateľ viac stotožnil s príbehom.

Eilis je mladé dievča, ktoré celý svoj život prežilo v malom írskom meste Enniscorthy. Bratia odišli za prácou do Anglicka a jej staršia sestra pracuje v meste. Eilis by sa rada stala účtovníčkou, no v povojnovom období sa práca hľadá veľmi ťažko.
Jej sestra jej však vybaví možnosť, aby mohla odísť do Ameriky, konkrétne do Brooklynu. Všetko má pre ňu už vybavené, Eilis však stále váha. Nevie sa rozhodnúť, či má opustiť svoju zabehanú rutinu alebo sa vydať na cestu do neznáma.
Napokon sa rozhodne odísť a po nie veľmi príjemnej a zdĺhavej ceste loďou sa ocitne v Brooklyne. Ten má pre ňu pripravených veľa nových vecí, o ktorých doposiaľ nepočula, no v prvom rade si v tomto novom svete snaží zvyknúť a spoznať novú kultúru. Nevyhne sa novým známym či zaujímavému mužovi, a pomaličky sa tu udomácňuje.
Keď sa jej život poriadne rozbehne a má pred sebou sľubnú budúcnosť, Eilis príde list, ktorý by mohol jej pobyt v Brooklyne ohroziť.

Vráti sa Eilis naspäť do Írska? Zabudne na svoj život v Brooklyne a začne žiť znova tam, kde vyrástla?


Môj názor?
Na Brooklyn som bola fakt dosť zvedavá. Preto ma aj veľmi potešilo, že už od začiatku som nadobudla pocit, že autorov štýl mi veľmi sadol a že čítanie bude presne také, aké som si vysnívala.

Prvých dvadsať strán som prečítala ultra rýchlosťou a zapáčil sa mi, autorov štýl. Jeho opisy boli krásne, vedel vystihnúť podstatu, netočil sa príliš dlho okolo nepodstatných vecí. Samozrejme, však musím vyzdvihnúť aj skvostný preklad, ktorý v tomto prípade prináleží Igorovi Navrátilovi, ktorý patrí medzi našich skúsených a uznávaných prekladateľov. Na jednej strane sa mi Eilis veľmi páčila. Jej nevedomosť bola skrytá, dostala možnosť, ktorá sa len tak neodmieta a ona sa rozhodla vydať na dlhú a nepredvídateľnú cestu. Držala som jej palce a v kútiku duše som dúfala, že sa z nej stane energickejšia, odvážnejšia a hlavne spokojná mladá žena.

Po príchode do Brooklynu sa však veľa nezmenilo. Eilis pomaličky nadobúdala skúsenosti , či už to bolo v jej práci v obchodnom dome alebo v spoznávaní jej spolubývajúcich. Dokonca sa spoznala s Tobym, ktorý bol láskavý, milý, chápavý , jednoducho presne taký živý, akého som si k Eilis predstavovala. Stále som však nevidela nijaké emočné progresy. Nemala som možnosť nahliadnuť do jej najhlbšieho vnútra. Áno, pozdával sa jej, no žiadne emociálne  vypätie som nezažila. Dávala som jej však čas.

Eilis začala chodiť na ekonomický krúžok, aby sa z nej v budúcnosti stala nádejná ekonómka. Popri tom chodila s Tobym, spoznávali sa, no opäť mi tam chýbali nejaké tie pocity z jej strany. Toby bol ako otvorená kniha, z každého jedného jeho úsmevu či skutku bolo vidieť, ako ju ľúbi, no Eilis sa vo svojich pocitoch nevyznala. Bolo jej s ním dobre, páčil sa jej, či už výzorovo alebo ľudsky. Tešila sa naňho, no povedať mu do očí, že ho ľúbi bol pre ňu skoro až nadľudský výkon. Nerozumela som tomu.

Po tej nešťastnej udalosti, po ktorej sa rozhodla odísť domov sa všetko len zhoršilo. Doma, v Írsku, sa chovala tak, že som ju nespoznávala. Ako keby bola niekým iným, akoby na Brooklyn úplne zabudla. Už zase bola tou Eilis, ktorú všetci doma poznali, no predsa len bola iná. Bola pre mesto tou extravagantnou mladou dámou z Brooklynu, ktorú v kútiku duše každý obdivoval a všade kam prišla, chtiac-nechtiac na seba strhla pozornosť. Užívala si starých priateľov , dokonca sa spoznala s novými a utešovala sa tvrdením, že aj tak sa o pár týždňov vráti naspäť.

Samozrejme, že sa do toho stalo ešte kopu iných vecí, ktoré všetko zamotali a milá naša Eilis už ani nevedela , či sa do toho Brooklynu má vrátiť. Moja duša kričala : "A čo Toby??? Myslíš vôbec na neho? Ľúbila si ho vôbec niekedy? Toto si predsa nezaslúži!" Len som krútila hlavou a priala si, aby bol čím skôr koniec.

So samotným koncom nie som vyslovene spokojná, aj keď skončil v podstate tak, ako som chcela. Niesol však so sebou trpkú príchuť, ktorá vo mne vyvolala nie veľmi príjemný pocit. Nevedela som , čo si mám myslieť a dostala som sa až do takej nálady, že som si na internete vyhľadala stránku autora a kontaktovala ho.

Neviem na 100 % povedať, či mi odpísal on alebo nie, no jeho odpoveď ma celkom dostala. Snažila som sa totižto dozvedieť, prečo bola Eilis taká nerozhodná, čo si vlastne myslela a ako to myslel s tým tak trošku otvoreným koncom. Jeho odpoveď bola takáto ( prekladala som to sama, takže sa ospravedlňujem, ak to nie je všetko úplne na jednotku ;) ):

"Drahý Jim( nepýtajte sa ma, prečo ma tak oslovil, lebo nemám potuchy :D) , predpokladám, že tak ako v živote, aj v literatúre nie je každý dobrý a vtedy prichádza na rad dráma. S pozdravom, Colm"

... takúto odpoveď som veru nečakala a musela som sa nad ňou dosť zamyslieť. Keď to totižto podal takto, asi chápem, prečo sa rozhodol knihe nedať klasický jednoznačný koniec, no mne ako čitateľke aj tak vyvolal vrásky na tvári.

Som celkom zvedavá na film, no musím sa priznať, že správanie hlavnej hrdinky ma v príbehu rozladilo, aj keď to bol možno autorov zámer. Celkovo však môžem  povedať, že kniha rozhodne nebola zle napísaná a mala svoje čaro, za ktoré právom vyhrala pár ocenení. Niesla so sebou istý cit, ktorý z nej spravil neobyčajný príbeh a dodal jej to, čo potrebovala, takže, ak máte radi aj príbehy, v ktorých, ako hovorí samotný Colm, nie sú len dobré postavy,  kniha by sa vám mohla zapáčiť :)





" Tu nebola nikým. Nielenže tu nemala priateľov ani rodinu , ale v tejto izbe, ako aj na ulici cestou do práce a v obchode sa cítila skôr ako duch , a nie ako človek. Nič pre ňu nemalo význam. Miestnosti v dome na Friary Street, pomyslela si, jej patrili; keď sa v nich pohybovala, skutočne v nich bola. Keď cez mesto kráčala do obchodu alebo do odbornej školy, vzduch, svetlo, zem, to všetko bolo konkrétne a bolo to jej súčasťou, aj keď nestretla nikoho známeho. Tu nebolo jej súčasťou nič. Všetko je tu falošné a prázdne, pomyslela si." (str. 76)



Zdroje obrázkov: http://www.slovart.sk/buxus/images/cache/aktualita-index/aktuality/image_24065_103_v1.jpeg
                        http://latinaonamission.com/wp-content/uploads/2015/11/Brooklyn-Movie-Quote_latinaonamission.com2_.jpg
                        http://topfamousquotes.com/images/author/201505/colm-toibin-quotes-1.jpg
                        http://writersworkshop.seanchaiepublishing.com/wp-content/uploads/2015/03/seanchai_e_publishing_quotes_irish_writers_Colm_Toibin.jpg

2 komentáre:

  1. Na film Brooklyn som videla pred niekoľkými týždňami trailer, ale veľmi ma nezaujal - teda, zaujalo ma na ňom len to, že tam hrá Domhnall Gleeson :D Nevedela som, že to bolo natočené podľa knižnej predlohy, ale tak ako čítam tvoju recenziu, tak čítať to nechcem a film si tiež pozriem asi až keď nebudem mať čo pozerať (teda najskôr tak na dôchodku :D). Recenzia inak pekná a aj myšlienky tak vyzerajú, ale asi to nebude kniha pre mňa :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak toho pána nepoznám :D nevadí, možno ťa ako dôchodkyňu zaujme ;) :D Ďakujem :)

      Odstrániť