utorok 20. októbra 2015

Kráľovná Tearlingu

Názov: Kráľovná Tearlingu

Autor: Erika Johansen

Vydavateľstvo: iKAR

Edícia: YOLi

Rok vydania: 2015

Počet strán: 375

V deň svojich devätnástych narodenín sa princezná Kelsea, vychovávaná vo vyhnanstve, vydá na nebezpečnú púť. Márnivá a sebecká kráľovná Elyssa je mŕtva a Kelsea musí zasadnúť na trón, ktorý jej právom patrí. Na dievča s nezvyčajnou jazvou a magickým náhrdelníkom však z každej strany striehnu nepriatelia. Urobia všetko pre to, aby zabránili jej korunovácii za vládkyňu Tearlingu. Neboja sa použiť ani čiernu mágiu. Hoci Kelsei koluje v žilách kráľovská krv, necíti sa ako vodkyňa. Nepozná svoj ľud a nevie nič o krutovláde svojej matky ani všetkých hrôzach, ktoré sa v krajine dejú.
Kelsea sa nepoddáva, no stačí jediný trúfalý čin následníčky trónu a kráľovstvo zasiahne nemilosrdná pomsta tyranskej vládkyne susedného Mortmesnu, červenej kráľovnej, obávanej čarodejnice. Až vtedy sa ukáže, komu môže Kelsea skutočne dôverovať. Mladá vládkyňa sa tak podrobí skúške ohňom, ktorá z nej spraví legendu... ak sa jej podarí ostať nažive.
Kráľovná Tearlingu je fascinujúci dobrodružný príbeh utajenej kráľovnej a jej nebezpečnej cesty na trón. Je to príbeh o sile priateľstva, ktoré odolá aj najtemnejšej mágii. (ZDROJ)



Celkové hodnotenie:
Kráľovná Tearlingu nie je práve novinka, ale ku mne sa, ako obvykle, dostala až teraz ( za čo ti, Lenka, ďakujem.). Očakávala som, historický román, ktorý mi spríjemní tieto jesenné chvíle a zavedie ma do nového sveta. A čo som dostala?

Obálka: je síce tmavá, čo zvyčajne až tak rada nemám, ale tie ornamenty vytvorili s tou tmavou peknú kombináciu, takže za mňa palec hore ;)

Autorkin štýl: sa v prevažnej miere zakladá na opisoch, čo mnohých môže odradiť, no nedajme sa odradiť predsudkami ;) Opisy sú síce dlhšie, no vytvárajú tú pravú fantasy atmosféru takéhoto sveta. Precízne opísala postavy, venovala sa ako opisu hlavných postáv, tak aj vedľajších, nezabudla spomenúť ich výzor či najhlavnejšie povahové črty. Nečakajte veľa humoru, skôr veľmi dôkladne spracovaný príbeh so všetkými intrigami a tajomnom, ktoré k takému príbehu patria. Príbeh je písaný z pohľadu viacerých postáv, čo nepôsobí zmätočne, naopak, krásne to dodá príbehu pohľad aj z iných strán.

Kelsea bola od svojho narodenia prenasledovaná a na jej hlavu bola vypísaná veľká odmena. Jej matka, kráľovná Elyssa, ju zverila do rúk staršieho páru, ktorý ju mal vychovať a pripraviť na to, že sa raz stane kráľovnou. Kelsea bola pod ich dozorom vychovávaná veľmi prísne a často premýšľala nad tým, aká je asi jej vlastná matka, no pestúni jej skoro nikdy nič nepovedali.
Do domu vtrhnú členovia kráľovskej stráže , ktorí prišli vziať Kelsey do hradu, aby sa z nej, v jej devätnástich rokoch, mohla stať kráľovná. Kelsey z toho nie je práve nadšená, no nemá na výber.
Skupinka mužov nie je pre dospievajúce dievča práve najkomfortnejšia partia, no teraz nie je čas na to, aby sa ponosovala. Musí začať rozmýšľať ako kráľovná, ktorej úlohou je chrániť svojich občanov. Musí zosadiť z trónu svojho strýka, ktorý naň zasadol po smrti jej matky a plienil kráľovskú pokladnicu ako to len šlo. Najväčším problémom však bola zmluva s Červenou  kráľovnou, ktorú podpísala jej vlastná mama. Kelsea si zaumienila, že sa jej za žiadnych okolností nebude držať a urobí všetko pre to, aby nikto viac nemusel odísť v klietke.

Podarí sa jej uniknúť všetkým zlodejom, najatým vrahom a krvilačným zabijakom a príde chvíľa, kedy sa z nej stane skutočná kráľovná Tearlingu?

Môj názor?
Kráľovná Teralingu ma veľmi prekvapila, či už po obsahovej alebo po jazykovej stránke. Hneď od začiatku čítania som si totižto pripadala ako pri čítaní Hobita, čo ma dosť šokovalo, keďže som síce počítala s tým, že toto bude historicko ladený román, no akosi som si tam predstavovala viac ... života a menej faktov.

Kelsea sa mi veľmi pozdávala. Nebola dokonalá, vedela, kde je jej miesto a hneď sa adaptovala na nové prostredie, čo sa mi zdalo možno až ako prirýchle gesto. Mala odvahy aj za troch a nechýbala jej ani láska k ľudu, ktorý mal odteraz patriť jej. Jej myšlienky boli popretkávané znalosťami, ktoré ju naučili jej pestúni a ona sa všemožne snažila pripodobniť ich radám.

O jej matke sme sa veľa nedozvedeli, no o jej strýkovi som si stihla vytvoriť zaujímavú mienku. Spravil nepochybne veľa chýb a zlých rozhodnutí, no v pasáži, v ktorej som mohla nazrieť do jeho detstva, som spozorovala aj isté..nenaplnené očakávanie. Dlhoročným "ničnerobením" a užívaním si, sa z neho stalo neskutočný skrachovanec bez názoru, no myslím si, že za to istým spôsobom môže aj jeho výchova, v ktorej ho matka po istom čase nechala odkázaného len samého na seba, čo je pre mladého chlapca veľmi nebezpečné.

Fantóm bol...záhadný ako každý správny fantóm. Z jeho strany som toho veľa nespozorovala, no nemôžme poprieť, že na Kelsey už dlho čakal , tak som zvedavá ako sa to s nimi vyvinie.
Palcát sa mi spočiatku veľmi pozdával. Najmä pre jeho odvahu a odhodlanosť. Neskôr urobil pár rozhodnutí, ktoré ma zmiatli a znepokojili a už som stratila nejaký viditeľný záujem o jeho osud, no na konci na seba opäť upriamil moju pozornosť.

Červená kráľovná mohla podľa môjho názoru dostať aj viac priestoru, lebo ma dosť fascinovala a pasáže v ktorých vystupovala sa mi dobre čítali. Veeeľmi rada by som sa tiež dozvedela čo je zač a čo do pekla mal znamenať "ten rituál" , ktorý sa odohral na jej hrade niekde pri konci knihy.

Vďaka rozsiahlemu opisu, ktorý na vás čakal doslova na každej jednej stránke, ste mohli vidieť históriu Tearlingu v naozaj obšírnej verzii. Ja by som kľudne pár kapitol vynechala, lebo občas som sa pristihla, že som prečítala jednu stranu, ale nemám vôbec "šajnu", o čom vlastne bola, takže pre mňa tam pár hluchých miest bolo.
Ako kladnú vlastnosť tejto knihy beriem kapitoly písané z rôzneho pohľadu aj vedľajších postáv. Vďaka tomu som pochopila aj ich konanie a myšlienky.
Milovníkov Tolkiena iste zaujme, že Kelsey bola vášnivá čitateľka, ktorá mala Hobita prečítaného odpredu aj odzadu a nezabudla ho na pár miestach aj poctivo vyzdvihnúť.

Akcie sa nám dostalo skôr v druhej polovici knihy, tá prvá bola preplnená opisom, ktorý nám mal priblížiť Tearling. Ku koncu som sa už do knihy aj pekne začítala a pozorne som sledovala ako postupuje vývin udalostí.
Myslím, že kvôli veľmi pomalému tempu by som knihu asi neodporučila všetkým, ale milovníkom historických románov by sa kniha mohla páčiť. Ja som úprimne zvedavá na dvojku a dúfam, že dej už naberie rýchlejšie tempo ;)


"Kiežby som poznala všetky vaše mená, túžobne si pomyslela Kelsea pri pohľade na ľudské bodky na poliach, všetkým by som vám mohla pomôcť.
Táto myšlienka bola nová. Väčšiu časť života sa bála byť kráľovnou a vedela, že na to nie je súca, hoci Barty s Carlinou urobili, čo bolo v ich silách. Nevyrástla na hrade, nebola vychovaná na taký život. Krajina, ktorej bude vládnuť, desila Kelseu svojou rozľahlosťou, pri pohľade na roľníkov sa v jej vnútri však niečo obrátilo a prvýkrát sa zhlboka nadýchla.
Som zodpovedná za všetkých týchto ľudí." (str. 49)




Zdroj obrázkov: http://data.bux.sk/book/020/217/0202176/large-kralovna_tearlingu.jpg
                      https://thesavvyreader2014.files.wordpress.com/2014/07/johansenquote.jpg
                      https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/c1/db/14/c1db14b13866d3a0685758ce62164dc6.jpg
                      http://40.media.tumblr.com/19964e7396133ae7be745a0fe588c235/tumblr_n5mfsc7nUx1tbqjb0o1_500.png

2 komentáre:

  1. Sama tomu neverím, že konečne píšem tento komentár :D
    Ja len toľko som chcela, že som čítala už viacero recenzií na túto knihu, ale pri žiadnej ma tak nezaujala ako pri tej tvojej :) Takže teoreticky sa dostáva na zoznam kníh, ktoré si možno raz prečítam :D
    Takéto tmavé obálky ja práveže môžem ^.^
    A aj predtým som vedela, že kdesi sa tam bude Hobit spomínať, ale až teraz ma to naozaj začalo zaujímať, že ako to tam je celé zakomponované :D
    Peknú nedeľu ti prajem :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hah, ja už som aj prestala dúfať, že sa toho komentára dočkám! :D :D Ďakujeeeem :))
      Tak to si ma teda potešila a verím, že sa k nej skoro dostaneš, lebo toto by ťa fakt mohlo baviť :))
      Aj tebe a bohatého Mikuláša! :)) :D

      Odstrániť