pondelok 16. februára 2015

Emma

Názov: Emma

Autor: Jane Austen

Vydavateľstvo: OTTOVO NAKLADATELSTVÍ

Rok vydania: 2011

Počet strán: 528

V dobách, kdy ženy bývaly křehké květinky a mladé dívky často interesantně omdlévaly, vytvořila Jane Austenová ve své Emmě hrdinku z jiného kadlubu. Když v útlém mládí ztratí matku a na otce, slabošského hypochondra, nelze spoléhat, ujme se správy věcí na rodném panství sama a nároky, které na ni nelehká situace klade, vypěstují v bystré dívce vlastnosti suverénního generála. Jen ona všemu rozumí, jen ona ví, co je pro každého dobré. Tímto způsobem ovšem kráčí od maléru k maléru a často pěkně zavaří i těm, kterým upřímně chtěla pomoci. Ale protože jí nechybí dobré srdce, časem zmoudří a pochopí, kde hledat v životě ty pravé hodnoty. Román (v jeho filmovém zpracování ztvárnila Emmu oblíbená Gwyneth Paltrowová) zažívá v poslední době novou vlnu čtenářského zájmu. Je to snad tím, že dnešní ženy v jeho hrdince rozpoznávají předchůdkyně svého emancipačního úsilí o společenské uznání svých schopností i úskalí, jimž by se přitom měly vyhnout?(ZDROJ)




Celkové hodnotenie:
Emma je už 2. knihou od Jane Austen, ktorá sa mi dostala do rúk. Pýcha a Predsudok je jednou z mojich obľúbených kníh, takže som sa na Emmu veľmi tešila. 

Obálka je krásna. Síce sa mi viac páči zadná strana, lebo mám radšej prírodné motívy, no ani predná strana nie je zlá. 

Autorkin štýl... ak už niekto čítal aspoň jednu knihu od Jane Austen, dá mi za pravdu, že jej štýl je jedinečný a nezameniteľný. Dlhé vety, malebné opisy, dialógy...to všetko má svoj špecifický Austenovský nádych. 

Emma, hlavná hrdinka tejto knihy, je mladé 16-ročné dievča, ktoré žije v malom mestečku v rodinnom sídle so svojím milovaným otcom.Je nutné povedať, že Emma je hrdinka , ktorá nie je z dnešných čias, a preto sa jej vystupovanie nepodobá vystupovaniu dnešných 16 ročných dievčat. Je mladá, chytrá, zhovorčivá a rada riadi životy ostatných. Toto je vlastnosť, ktorou ostatných občas vytáča a privodí im plno nedorozumení, no taká už Emma je. 

Dej sa začne odohrávať v momente, kedy z ich sídla odíde Emmina guvernantka , slečna Taylorová, ktorá sa vydala a sťahuje sa k manželovi. Slečna Taylorová je pre Emmu, nielen opatrovateľkou ale aj ženou, ku ktorej sa obracia od svojich detských čias, preto ju jej strata zo začiatku veľmi bolí. Ešte ťažšie nesie stratu slečny Taylorovej pán Woodhouse, Emmin otec. 
K ich verným priateľom patrí pán Knightley, ktorý im túto stratu, aspoň čiastočne, pomáha zvládnuť.
Do Emminho života však nečakane vstúpi mladá slečna menom Harriet, ktorá v Emme znovu prepudí túžbu vychovať z nej mladú , slušnú dámu, ktorú budú mladí muži len tak obletovať. Zmena , ktorú Emma začne , však so sebou prinesie aj mnoho útrap.       


Môj názor?
Ďalšia Austenovka. Ďalší skvelý príbeh ,ktorý učaroval toľkých ženám po celom svete. Na Emmu som sa veľmi tešila, aj keď to nie je práve tenká knižôčka :D 

Čo sa postáv týka, Emma ma zo začiatku veľmi nebavila. Mala svoje dôvody na to, prečo sa chcela do všetkého starať a každému pripraviť taký život, aký ona považuje za najlepší, no akosi nechápala, že to nie je jej starosť. V jej mysli si svoje počínanie stále ospravedlňovala tým, že predsa nerobí nič zlé a chce len pomôcť. Jej "obeťou" sa stala mladučká Harriet, ktorá svoju drahú priateľku Emmu doslova zbožňovala a jej názor si veľmi vážila. Preto sa Emme nevzpierala a rada s ňou trávili všetky svoje voľné chvíle. 

Pán Knightley bol zase taká postava, ktorej sa podľa môjho názoru, nedostalo toľko priestoru , koľko by si zaslúžil. Stále sa správal ako starší brat alebo otec, ktorý Emme často dohováral a napomínal ju za jej občas pochabé konanie. 
Snažila som sa v ňom nájsť nejakú podobnosť s pánom Darcym ale po čase som pochopila, že pán Knightley nikdy nebude mať ten šarm, ktorým oplýval pán Darcy. 

Áno, pán Knightley bol veľmi dobre vychovaný a rozumný muž, ktorý , podobne ako pán Darcy, nevyjadroval verejne svoje pocity, no chýbalo mi v ňom niečo osobité. Niečo, vďaka čomu, by som si ho zapamätala. 

Páčilo sa mi , ako prebiehali jeho rozhovory s Emmou. Emma sa pri ňom otvárala a na jeho mienke jej vždy veľmi záležalo. 
Preto po tom, čo spravila Harriet, to bol práve pán Knightley, ktorý jej to "vytmavil" a ukázal, akú veľkú chybu spravila. 
Emma sa v knihe postupne vyvíja a uvedomuje si, že každý si je strojcom svojho šťastia a že jej zmýšľanie, hoci nebolo myslené zle, nie je to , čo Harriet prinesie šťastie. 
   
Čo sa mi na knihe veľmi páčilo, bol zase skvelý opis prostredia, v ktorom sa príbeh odohrával. Hory, lesy a sídla dostali pod Austenovým perom svoj osobitý nádych a mne privodili veľmi pekný zážitok. 

V knihe sa okrem osudu Emmy, autorka venovala aj osudu vedľajších postáv, ktorých bolo celkom dosť. Veľmi dobre vykreslila jednotlivé vzťahy a príbeh nemal žiaden nelogický moment. Všetko do seba pekne zapadalo. 

Jane Austen pre mňa stále ostala autorkou , ktorá proste "umí psát". Vie vykresliť anglické prostredie, ako nikto iný. Vie sa ponoriť do postáv s takým citom, že každému čitateľovi prinesie svojím príbehom krásny čitateľský zážitok, ktorého čítanie si určite užije. 

Aj keď pre mňa Emma nezapôsobila tak, ako Pýcha a predsudok, predsa len, som si jej čítanie užila a neľutujem ho. Nemôže byť predsa každý muž pán Darcy, že? :)


"Na mládí a přirodzene veselou povahu, jakou měla Emma, padne za noci někdy smutek, ale nový den je obvykle zase povzbudí. Mládí obvykle radostně vítá ráno, které na ně šťastně pusobí, má na něj potěšující vliv, a jestliže zármutek není příliš bolestný, aby člověk oči celou noc nezavrěl, procitne s mírnějším pocitem žalu a jasnější nadějí." (str. 151)

"Být ke každému vlídný, ale nepřátelit se s každým, to očekávala od opravdového muže. A takového znala." (str. 345)







Zdroje obrázkov: http://41.media.tumblr.com/88adf45bd487e1b5acd3fe2a43f0a353/tumblr_mru9gwm4qy1szor52o1_1280.jpg
                       https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/5d/54/2f/5d542f63340bdfea1319b8282c6693dc.jpg
                      https://vmmvblog.files.wordpress.com/2013/06/austen-6-19.jpg  

6 komentárov:

  1. Ja som od Austenovej začala čítať Anna Elliotová, ale, žiaľ, som sa ešte cez túto knihu nedostala-vôbec ma nezaujala a nevedela som sa do nej začítať a tak ostala na poličke zatiaľ nepovšimnutá pretože iné knihy ma zaujali viac ako ona. Doma mám aj Pýcha a predsudok, ale ani tú som si ešte neprečítala a je to taká klasika-normálne sa hanbím, že vlastne ani neviem o čo ide a kto je pán Darcy :) Ale ja sa k nej raz vrátim-ku obidvom....možno ma to už konečne zaujme...
    O Emme som vedela len to, že autorkou je Austenová a nič viac. Pekne si knihu priblížila a aj zhodnotila no neviem, či by ma zaujala-skúsim si dať opätovné čítanie tej Anny a pustím sa aj do Pýcha a predsudok a potom sa ukáže, či by Emma bola ďalšia kniha pre mňa :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Annu Elliotovú som ešte nečítala, ale rada by som sa k nej dostala :)
      Pýchu a predsudok si určite prečítaj , mne sa veľmi páčila a pán Darcy je rozhodne skvelá postava! :D :)
      A ďakujem :)

      Odstrániť
  2. Skvělá recenze :) Tuhle knížku už mám dlouho vyhlédnutou, ale pořád nějak není čas se k ní dostat :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem pekne :) Ja ti ju rozhodne odporúčam :) Stojí za prečítanie :)

      Odstrániť
  3. Nádherná recenzia. :) A áno, na Pýchu a predsudok to rozhodne nemalo, ale aj tak je to pekná kniha. Spolu s knihou Rozum a cit sú asi obe na druhom mieste od tejto autorky (teda aspoň u mňa). Inak, tiež si myslím, že Emma bola spočiatku taká "divná" ale celkovo to bol pekný príbeh. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak Rozum a cit som ešte nečítala, tak to neviem objektívne zhodnotiť ;) A áno, je to pekný príbeh :) Ďakujem krásne :)

      Odstrániť