sobota 4. októbra 2014

Marie Lu- Legenda

Názov: Legenda

Autor: Marie Lu

Vydavateľstvo: COOBOO

Rok vydania: 2013

Počet strán: 287







Celkový dojem + obsah knihy:  

Knihu som si spolu s jej druhým pokračovaním vypožičala z knižnice, pretože mi hneď padla do oka a mala som chuť na nejakú novú dystopiu.


Obálka je podľa mňa strašne krásna. Ten znak, kombinácia zlatej a sivej....proste luxusné spracovanie.



Autorkin štýl je úplne skvelý. Je to presne ten štýl písania, pri ktorom sa nudiť rozhodne nebudete. Žiadne dlhé opisy, len veľa dialógov, pár metafor, plno vtipných, akčných či neočakávaných scén...to všetko nájdete v Legende!

Kniha je písaná z pohľadu 2 osôb a to , z pohľadu Daya a z pohľadu June. Toto je vec, ktorá sa mi v tejto dobe veľmi páči a celkovo to podľa mňa dosť prospieva príbehu. 


Dej príbehu je posadený do obdobia, kedy už dávno zanikli Spojené štáty americké, no namiesto nich teraz vládne Republika, ktorá neustále bojuje s Kolóniami. Cieľom Kolónií je obnova Spojených štátov amerických a zvrhnutie vlády tejto kvázi "demokratickej" Republiky. A taktiež existuje skupina Patriotov, ktorí sú taká rebelujúca skupina a Republika ide aj po nich. No a budú to práve Patrioti, ktorí zohrajú  dôležitú úlohu v tomto príbehu.

Ľudia bývajú v rôznych sektoroch, ktoré sú zaradené podľa spoločenskej úrovne. Každý človek musí v určitom veku prejsť Skúškou. Ak ju spraví v intervale 1450-1499 bodov , môže pokračovať v štúdiu 6 ročnej strednej školy a pôjde na prestížnu univerzitu, ak bude v intervale 1250-1449, pokračuje v štúdiu na strednej a neskôr na výške, ak v intervale 1000-1249, Kongres človeka vykopne zo strednej a zaradí sa ku chodobným, no a ak ju spraví  pod 1000 dostane sa do "pracovných táborov".

V takomto prostredí žije June so svojím bratom Metiasom, ktorý pracuje v armáde. Obaja patria k vyššej spoločenskej vrstve, takže po materiálnej stránke sa im nežije vôbec zle. June je taký malý megamozog, pretože ako jedna z mála ( z dvoch) spravila skúšku na plný počet bodov a preskočila si pár ročníkov.  Je veľmi usilovná a verí, že raz bude, tak ako jej brat, bojovať za Republiku.

Obaja stratili rodičov, keď bola June ešte veľmi malá, preto sa o ňu celý čas stará práve Metias.
On, spolu so svojím spolupracovníkom a priateľom Thomasom sa starajú o veľmi dôležité úlohy, ktoré im pridelí veliteľka  Jamesonová , ktorá  je zase pod velením Vodcu Prima. A Metias musí samozrejme riešiť aj malé "výčiny" svojej malej sestry.
Vzťah Metiasa a June je však veľmi silný, vo všetkom sa podporujú a držia spolu.

Day je zase uprchlík, ktorý uteká pred "spravodlivosťou". Nespravil skúšku na dostatočný počet bodov( teda to je len klamné zdanie) a mal zomrieť, no nejakým zázrakom prežil a teraz sa skrýva a potĺka uličkami. Jeho cieľom je ochrániť svoju rodinu: mamu a 2 bratov: Edena a Johna. V takom chudobnom sektore, v akom žije jeho rodina sa pravidelne robia kontroly, ktorými zisťujú či nie sú ľudia postihnutí "najnovšou epidémiou". Ak sa objaví nejaký chorý, automaticky mu označia dom veľkým X-kom.
Dayov dom označili preškrtnutým X-kom.

Day, nežije na ulici sám, ale spolu s ním sa potĺka ulicami mesta aj dievča menom Tess, ktorú našiel na ulici a ona sa rozhodla ostať s ním.

Po nečakanej Metiasovej smrti sa osudy Jane a Daya, nečakane spoja a prinesú so sebou škálu otázok, na ktoré dostane čitateľ často nečakané odpovede.

Môj názor? Jednoducho bomba! :D A skutočne môžem povedať, že ma táto prvá časť chytila natoľko, že celá séria pekne mieri na vrchol mojich prečítaných dystopií.
Kniha je zmesou všetkých dobrých vecí, ktoré môžu čitateľa zaujať: je v nej akcia, súťaživosť, boj o územie a spravodlivosť, romantika, priateľstvo, súdržnosť, a veľa iných. Pri tejto knihe sa nudiť rozhodne nebudete!
Kniha ma mnohokrát veľmi prekvapila, priniesla nečakaný zvrat a nútila ma otáčať stránky.
June aj Daya som mala veľmi rada, i keď mi celkom nesedelo ich správanie. Mali cca 15 rokov ale správali sa obaja oveľa vyspelejšie, no to je asi jediná vec, ktorú tejto knihe môžem vytknúť. Thomas a ostatní členovia Republiky, boli pre mňa trošku arogantní ale verní svojej vlasti. I keď to Thomas dosť preháňal. Metiasa som zbožňovala a preto ma dosť dostalo, keď zomrel , aj keď som o jeho smrti vedela už z anotácie. June niesla jeho stratu veľmi ťažko a sľúbila si, že sa jeho vrahovi pomstí, no nakoniec sa to trošku zvrtlo ;)
Autorka sa venovala napísaniu okolia natoľko , aby vytvorila veľmi reálny základ a pozadie, preto som sa do knihy naozaj vžila a prežívala ju.
June a Day mali spolu vzťah , ktorý...sa ani nedá ešte celkom považovať za "randenie", no iskrilo to medzi nimi celkom slušne. A podľa mňa by boli spolu ako " Superman a Buffy" :)
Kniha sa číta veľmi dobre a hlavne rýchlo( ak na to, pravda, máte čas), dokážete ju prečítať aj za pár dní.
Odporúčam ju ľuďom, ktorí si chcú prečítať akčný, ľahko a rýchlo sa čítajúci príbeh o hrdinstve, láske a spolupatričnosti.



"To nemohla byť náhoda, že nôž zasiahol Metiasa presne do srdca. Že prešiel presne stredom jeho múdreho, tvrdohlavého a prehnane starostlivého srdca."(str. 52) 

"Toto nazývate republikou? Zabíjate vlastných ľudí a mučíte tých, ktorých ste voľakedy považovali za svojich bratov."(str.92) 

"Naslepo vystriem ruku, akoby som sa načahovala za svojím bratom, no uvedomím si, že na svete už nemám nikoho, kto by ma za ňu chytil." (str. 106) 

A moja najobľúbenejšia pasáž:

"Každý deň prináša nových dvadsaťštyri hodín. Každý deň prináša príležitosť začať od začiatku. V jednom momente žiješ aj zomieraš. Žiješ vždy pre ten jeden deň." (str. 287)




Autorkine ďalšie diela:  Fenomén, Šampión (ZDROJ)

 

Zdroj obrázku: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgaQmJxWeodplWft4dPPM4wL-OdC8SGfDZ4NXSaHAllcg5ausD0MdGSYaS8Zm0s1Tn_Y3BvcTz1Lc2pmT0Nsqrb0THYagaRzubDoin6rUeb5naq_2EW5aveA-yinUfqZuBWDw33dDa8cD-N/s1600/legenda.png

2 komentáre:

  1. Ten dej je trošku komplikovaný, ale kniha vyzerá pekne, takže si ju možno niekedy prečítam. :) Pekná recenzia. :) A ten posledný citát... aww... :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Musím povedať, že sa mi páčila ešte viac ako Divergencia, aj vďaka takým pekným vetám ;)
      Ďakujem :) :)

      Odstrániť